Sunday, December 26, 2010

MC kjøreteknikk og mange gode råd

Endelig en Norsk bok for oss som allerede dagen etter at vi har satt bort sykkelen for vinteren føler abstinens og rykk i clutch- og brems-fingeren for om mulig våren kommer tidlig neste år...
Boka til Geir Ugland Jacobsen fortjener en honnør for sitt forsøk på å balansere behovet, for noen MC-førere, å kjøre fort og samtidig ikke ta unødvendig risiko og/eller å sette andre trafikanter i fare. Geir gir et definitivt modent innblikk inn i MC-førerenes utfordringer blandet med sine egne omfattende erfaringer og gode råd - og gode råd er det mange av.
Sjøl er jeg bare opptatt av svinger, Geir er i tillegg opptatt av fri fart på Tyske autobahn og/eller på Ringen, helt greit spør du meg, dersom det gjøres med fornuft - og til det tror jeg Geir er et godt forbilde.
Sjøl er jeg som sagt, kun opptatt av svinger, dvs svingteknikk og det å kunne ta svingene så raskt og korrekt som mulig - og dessuten deler jeg med Geir hans begeistring for naturopplevelsene du får på Norske veier om de nå er på Vestlandet eller Østlandet.
Jeg deler også Geir's forundring over trafikkmyndighetene og deres tolkning av fornuftig kjøring, dvs ikke all kjøring over fartsgrensen er ufornuftig, det må sees i en helhet. Blant mine egne erfaringer har jeg fra over Dovrefjell i topp vær og sommerføre, nesten ingen trafikk og muligheter til å se veien flere kilometer foran deg, da er det vanskelig å forstå at 101km/t er uforsvarlig...
Geir har mange gode erfaringer og eksempler å dele med leseren som jeg i høyeste grad kan kjenne meg igjen i og som er gode påminnelser nå i vintermørke hvor vi alle bare sitter å venter på mildere klima, vår og sykkelslepp!

Dette var en fin julepresang og en herlig lesing som selvsagt ikke har hjulpet mye på å redusere forventningene til våren. Dersom det skal sies noe ut fra en subjektiv negativ observasjon så måtte det være at bokas forfatter har en lang liste med "riskokere" på samvittigheten som alle mer eller mindre har kraft og høy toppfart som fellesnevnere, ikke sikkerhet som jeg vektlegger høyt. Med dette mener jeg at teknologien innenfor sikkerhet og MC for lengst har løst "stoppie" problemet med f.eks. BMW's paralevel "stupgaffel". Det samme kan sies om frivillig og ufrivilige "wheelies" - bakhjulskjøring som kan skrues av og på med BMW's antispinn. Antispinn løser også delvis problemet med grus i kjørebanen og plutselig glatt kjørebane og på toppen av det hele så har flere andre produsenter enn BMW også løst problemet med feil nedbremsing ved å la ABS og balansert forbrems virker på både bak- og forbremsen. Beklager Geir, men jeg måtte bare si det ;-), et teknologihjerte som mitt lar seg selvsagt også begeistre av disse løsningene. Uansett, boka anbefales på det sterkeste!
Boka kan dere bestille på: www.fastest.no

1 comment:

Gixxer said...

Takk for hyggelig omtale - så dette først nå :)
Boka selger fortsatt jevnt og trutt, og det er veldig hyggelig med alle positive tilbakemeldinger. Ekstra hyggelig er det at ulykkesstatistikken er blitt radikalt bedre de to siste årene! Ikke det at boka nødvendigvis skal ha noe av æren for det, men flott allikevel. Kan SOTF bidra til å unngå så mye som en eneste ulykke, er hovedhensikten oppnådd :) Ha en flott MC-høst! MVH Geir

Løgner og arsenikk

Fra i dag kan boka kjøpes i hvilken som helst bokhandel og bokhandel på nett: